16.08.2022
Interview

“EEN GUILTY PLEASURE, ZONDER DE GUILT.”

In de (rustige) zomertijd laten we ons prachtige pand niet onbenut. Achter weliswaar gesloten deuren, nodigen we makers uit onze studio’s en zalen te gebruiken om hun werk te onderzoeken, te experimenteren en verder te ontwikkelen. We spreken Aina Roca, architect en maker, die net uit een tweeweekse zomerresidentie stapt.

For English, scroll down

“Ik voelde me al snel thuis in het gebouw en bij de mensen. In Spanje, waar ik vandaan kom, ben ik afgestudeerd en gaan werken als architect. Ik wilde meer leren en experimenteren en mijn liefde voor film combineren met architectuur.”

Aina start met de master in Scenography aan de HKU. Hier experimenteerd ze met het gebruik van een object als performer. Aina’s werk vertelt een verhaal, zonder daadwerkelijke tekst of mensen.

“Afstuderen in Covid-tijd forceerde me te experimenteren met de mogelijkheden van het ‘afvlakken’ van een installatie en het digitaliseren van iets dat ik in eerste instantie met de hand heb gemaakt. Experimenteren met fotograferen was onderdeel van het proces.”

Eerste indruk

Aina stapte zonder plan haar residentie in. Met een lege agenda besloot ze te doen wat in haar opkwam en daarmee te werken.

“Ik ben gewend om met anderen te werken, bijvoorbeeld in mijn (researching) collective Ellipsis. In deze groep van drie vrouwen, doen we apart onze research en komen we later samen om te experimenteren en creëren.” Aina wil deze twee weken zelf experimenteren en creëren. Het eerste wat haar oopvalt in Studio 1,  is het licht.

“Het is spectaculair! In de ochtend is er een verdeeld en zacht licht door de hele kamer heen; maar aan het einde van de dag zijn het harde schaduwen, lijnen en patronen.”

De eerste dag van haar residentie stond in het teken van het analyseren van de ruimte. Ze inventariseerde de hele studio. Hoeveel stopcontacten zijn er? Welk formaat en welke kleur zijn de lamellen? Hoeveel ramen zijn er? Hoeveel leidingen vind je aan de muur?

In de week erna, stippeld ze de studio uit in de vorm van een kleine maquette, gemaakt van karton en papier. Ze deconstructueerd de ruimte in al zijn verschillende onderdelen. Dit doet ze allemaal analoog, wat haar de creatieve ruimte geeft om te kunnen brainstormen gedurende haar proces. In de tweede week ging het om experimenteren; wat zou dit object doen aan de binnenkant van de maquette? Of die? Wat dacht je van de gekleide objecten die ik vorige week als experiment maakte? En doet het licht van de daadwerkelijke ruimte hetzelfde als aan de binnenkant van de maquette, gedurende de dag?

Hoe verder?

“Het namaken van een kamer in de vorm van een maquette is niet nieuw voor me. Ik zie het zelfs als een ‘guilty pleasure’: maar dan zonder de guilt! Ik wist dat het maken en fotograferen ervan resultaat geeft waar ik blij mee ben. Dit is overigens wel de meest gedetailleerde maquette die ik tot nu toe heb gemaakt. Deze twee weken waren daarom perfect om dit project op poten te zetten”. En hoe nu verder?

Aina is van plan om een wat onbekendere route te nemen met dit project. Startend met iets bekends, hoopt ze zichzelf een kant op te sturen waarvan het eindresultaat nog niet zeker is. Het uitnodigen van publiek (docenten, vrienden, collega’s, maar nog het meest intimiderende; vreemden) om de ruimte van een andere kant te bekijken is een volgende stap om mee te experimenten.

Naast Aina, maken deze zomer makers als Alexandra Loembé, Utopia Syndicate, Pieter Desmet, Çigdem Polat, De Gestampte Meisjes, Sam Bachy, Amparo Gonzalez Sola, Jiaxin Chen, Chih Hua Huang, Lisa & Gagi, Erik van de Wijdeven, MENSJA Collective, NEXT BEST FRINGE en Wout Jansen gebruik van de ruimtes in Het Huis.

"A GUILTY PLEASE, BUT WITHOUT THE GUILT"

We speak with Aina Roca, architect and creator, who just got out of a two week summer residency at Het Huis.

“I quickly felt at home with the building and people, being back after doing a 3-month graduation-residency 2 years earlier. Back home in Spain, I graduated and worked as an architect: but I wanted to learn more, experiment and use my love for cinema in combination with architecture.”

She decided to start a master in Scenography at the HKU. This way, she could experiment with using a model as a performer. Aina’s work tells a story or narrative, without actual text or people.

“Graduating in times of Covid made me experiment with the possibilities of ‘flattening out’ installations and digitalizing something I made by hand, at first. Experimenting with photographing is part of this process!”

First impression Het Huis
Aina went into her summer residence at Het Huis with nothing on her agenda. With nothing on her agenda, she planned on trying whatever comes to mind and going with it.

“I’m used to working with others most times, for example in my (researching) collective Ellipsis. In this group of three women, we separately do our own research and come together for the experimenting and creating”. Aina wanted to do both parts on her own during these 2 weeks. The first thing she noticed when walking into Studio 1 was the beautiful lighting: “It’s spectacular! In the morning, it’s an even and soft light throughout the whole room: but at the end of the day, it’s harsh shadows and lines in different shapes and places.”

The first day of her residence was just analyzing the space. She made an inventory of the entire studio. How many light sockets are there? What size or colour are the slats? How many windows? How many pipes can you find?

That week she mapped out the studio in the shape of a small model, made of cardboard and paper, deconstructing the space in all its different parts. All analog, so she’d have the creative space to brainstorm and find out as she went. The second week was all about experimenting; what would this object do inside of the model? Or that one? How about the clay objects I experimented with last month? Does the lighting of the actual space act the same inside of the model, as it does during the day?

What's next?
“Making a model out of a room wasn’t something new for me. I even see it as a guilty pleasure: but without the guilt. I knew making a model and photographing it in different ways would turn out in a way I like it; however, this is the most detailed model I made so far. These 2 weeks were great to frame this project”. And what now?

Aina plans on continuing a more unknown road with this from now on. By starting with something known, she hopes to lead herself to a direction that she’s not sure about or doesn’t know the result of. Inviting spectators (tutors, friends, colleagues, but most daunting: strangers) to see the space from another point of view, will be a way of finding out about new directions and experimenting with them.

In addition to Aina, creators like Alexandra Loembé, Utopia Syndicate, Pieter Desmet, Çigdem Polat, De Gestampte Meisjes, Sam Bachy, Amparo Gonzalez Sola, Jiaxin Chen, Chih Hua Huang, Lisa & Gagi, Erik van de Wijdeven, MENSJA Collective, NEXT BEST FRINGE en Wout Jansen stayed, or will still be staying at Het Huis during the summer.

Nieuws uit het huis
beeldverslag

Zien: Club Huis november

29.11.2022
onderzoek & experiment

Start open studio's

28.11.2022
Next Best Fringe Award

Jezelf nomineren voor een award?

24.11.2022
Afronding

De Utrechtse Lichting, it’s a wrap!

03.11.2022
Open call

open call open studio's voor makers

31.10.2022
residentieperiode

Nieuwe onderzoeksperiode van start met café-expo

03.10.2022
beeldverslag

Club Huis in beeld

23.09.2022
Uitreiking

Robin Nimanong ontvanger vijfde Anne Faber Stipendium

02.09.2022
Uitreiking

Een ode aan de zakelijk leider/creative producer en onweerstaanbaar maaktalent

23.08.2022
Interview

“EEN GUILTY PLEASURE, ZONDER DE GUILT.”

16.08.2022
Podcast

Nieuwe aflevering van podcast (R)Evolution of skills online

07.07.2022
Open call

Open call: Zomer residentie

01.06.2022
Toolbox

Toolbox voor jonge podiumkunstenaars

21.04.2022
kick-off

Kick-off nieuwe residentie periode

11.04.2022
huisbewoners

Onze nieuwe huisbewoners

04.04.2022
podcast

Podcast Het Huis Gesprek - Erik van de Wijdeven

22.03.2022
Podcast

Podcast Het Huis Gesprek - MOHA

15.03.2022
Gemeenteraadsverkiezingen

Kom je bij ons stemmen?

15.03.2022
#🧡rtforUkraine

#🧡rtforUkraine

03.03.2022
de Utrechtse Lichting

In coronatijd afgestudeerde theatermakers presenteren zich

01.03.2022
nieuwe directeur-bestuurder

Rebecca Sigmond is de nieuwe directeur-bestuurder van Het Huis Utrecht

17.02.2022
Steunpakket Talentvolle makers

Dit zijn de dertien makers die we ondersteunen met een productie subsidie

15.02.2022
opleiding

Een unieke opleiding voor zakelijk leiders in de podiumkunsten is van start: De Maarten Maartens Leergang

10.02.2022
onderzoek

Nieuwe residentiemaand

01.02.2022
demonstratie

Kapsalon Theater

18.01.2022
Open call

AANMELDING ANNE FABER STIPENDIUM 2022 GESTART

17.01.2022
Samenwerking

Het Huis Utrecht en Theater Kikker slaan de handen ineen om jong theatertalent meer ruimte te geven in Utrecht

11.01.2022
Aankondiging

AANVRAAGPROCEDURE ANNE FABER STIPENDIUM 2022 START BINNENKORT

04.01.2022
2021→ 2022

Fijne feestdagen

23.12.2021
Update

Vervolg Steunpakket theater- en dansmakers

23.12.2021
Update

Update coronamaatregelen

18.12.2021
bereikbaarheid

Winter pauze & bereikbaarheid

16.12.2021
onderzoek

Winter residenten

01.12.2021
Award

DAPHNE AGTEN & LAETITIA BICA EN DANSTHEATER ROAD WINNEN ‘NEXT BEST FRINGE AWARD’ 2021

25.11.2021
Vacature

We zoeken een directeur bestuurder die leidinggeeft aan het realiseren van onze missie!

25.11.2021
Open call

Open call winter residentie

04.11.2021
Aankondiging

Cobie de Vos stopt als directeur-bestuurder van Het Huis Utrecht

21.10.2021
steunpakket

Steun voor jonge makers in de culturele sector

07.10.2021
ontmoet

Maak kennis met Ilgin Abeln, nieuw lid van de Raad Van Toezicht

04.10.2021
Artistiek onderzoek

Kick off residenties najaar

27.09.2021
podcast

Podcast: drie jaar Anne Faber Stipendium

16.09.2021
Open call

Makerskapitaal zoekt talentvolle makers

07.09.2021
Uitreiking

Saskia Groot ontvangt Anne Faber Stipendium 2021

03.09.2021
Live podcastopname

Podcast: drie jaar Anne Faber Stipendium

26.08.2021
Het vierde Anne Faber Stipendium

Uitreiking Anne Faber Stipendium en BNG Bank Theaterprijs

26.08.2021
Studenten korting

Vanaf het nieuwe seizoen ook geldig bij ons: de HKU en de UU Theaterpas

21.07.2021
Summertime

Zomer pauze & bereikbaarheid

16.07.2021
Festival @Het Huis

Tweetakt Festival 2021 NL / ENG

02.07.2021
Gezocht: testpubliek

Doe mee: try-outs iRemember | playField.

16.06.2021
Luister nu #1 van onze nieuwe podcast

(R)Evolution of Skills podcast

14.06.2021
Wij verheugen ons op jullie

De deuren van Het Huis gaan 7 juni weer open!

04.06.2021
Your space this summer?

Open call: summer residencies / zomer residenties

02.06.2021
Verandering team

Guido Besselink vertrekt bij Het Huis Utrecht

28.05.2021
SPRING Festival 2021 | SPRING @HOME

SPRING 2021 GAAT DOOR!

14.05.2021
Uitreiking

Uitreiking derde Makerskapitaal

14.05.2021
Ontmoet

Ontmoet Bas de Koning, ons nieuwe algemeen lid van de Raad van Toezicht - portefeuille Marketing & Communicatie

30.04.2021
Interview reeks

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #3

19.04.2021
Achter de voordeur

GEBRUIK MAKEN VAN KANSEN EN MOGELIJKHEDEN

16.03.2021
Stemlokaal

Deuren (even) open

15.03.2021
Blogpost

Taking the time to digest

04.03.2021
Blogpost

WHAT'S THE PLACE OF 'CARE' IN OUR SOCIETY?

24.02.2021
Aankondiging

Application subsidie Nieuwe Makers with Alaa Minawi

22.02.2021
interview

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #2

02.02.2021
Award

Xenia Perek en Robin Nimanong winnen ‘Next Best Fringe Award’

21.01.2021
Achtergrond artikel

Niet ‘terug naar het oude’ maar ‘op naar het nieuwe’

20.01.2021
Open call

Aanmelding Anne Faber Stipendium 2021 gestart

15.01.2021
Interview

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #1

04.01.2021
Aankondiging

Aanvraagprocedure Anne Faber Stipendium 2021 opent binnenkort

03.01.2021
nieuws

Geen programma tot en met 21 april

14.12.2020
Aankondiging

Marijn Lems neemt afscheid van Het Huis Utrecht

01.12.2020
Samenwerking

Samenwerking Theater Kikker en Het Huis Utrecht

15.10.2020
interview

Utrechtse Zaken in gesprek met directeuren van Ekko en Het Huis

08.10.2020
statement

Het subsidiesysteem in de podiumkunsten: gangmaker of spelbreker?

16.09.2020
Uitreiking

Felix Welsink ontvangt het derde Anne Faber Stipendium

04.09.2020
Recap

Recap Its On Tour

03.09.2020
Statement

Evolution of Skill

03.09.2020
Uitreiking

Het Makersfonds reikt Coronaproof-regeling uit

21.07.2020
interview

Dadendrang is belangrijk

01.07.2020
interview

In de overlevingsstand

30.06.2020
reactie

Reactie op institutioneel racisme

08.06.2020
podcast

Podcast Waar We Zijn

04.06.2020
open call

Open Call Coronaproof

28.05.2020
interview

Kunstenaars zijn het gewend om in onzekerheid te leven

26.05.2020
Uitreiking

Uitreiking tweede Makerskapitaal

24.03.2020
première

Voorstellingen Happy Together

13.02.2020
Subsidie Nieuwe Makers

Nieuwe Makers regeling voor playField.

13.12.2019
Uitreiking

Uitreiking eerste Next Best Fringe Award

10.12.2019
Uitreiking

Uitreiking eerste Makerskapitaal

19.11.2019
Uitreiking

Linda Kokke ontvangt Anne Faber Stipendium 2019

06.09.2019