08.06.2020
reactie

Reactie op institutioneel racisme

Naar aanleiding van de wereldwijde anti-racismeprotesten schreven artistiek coördinator Milone Reigman en directeur Cobie de Vos een reactie op institutioneel racisme in de cultuursector en in de samenleving.

Mijn naam is Milone Reigman, ik ben artistiek coördinator van Het Huis Utrecht en ik zeg dit nu al dagen: “I am in my feelings”. De ontwikkelingen van de afgelopen dagen houden me uit mijn slaap. Ik ben een vrouw van daden, van achter de schermen. Dat zal dat Rotterdamse in me zijn.  Zo kan je me vinden onzichtbaar pratend met studenten, jonge makers, in commissies, jury’s en instellingen over wat het betekent om theatermaker van kleur te zijn in een voornamelijk wit bestel. In stilte ga ik het gevecht aan. Onzichtbaar maar wel gepassioneerd praat ik over kunstvakopleidingen die hun aannamebeleid aanpassen door hun studentenpopulatie te verkleuren maar hun docententeam niet. In commissies over de oververtegenwoordiging van werk van zwarte makers die vast blijven zitten in stukken over identiteitsproblematiek. Voorzichtig kaart ik aan dat makers die de gebaande paden van de kunstvakopleidingen niet hebben bewandeld in een eigen vorm moeten kunnen onderzoeken en experimenteren.

In stilte, onzichtbaar, voorzichtig – om maar niet te boos over te komen (op wie?), om maar begrip te tonen (voor wie? ), om maar verstandig te blijven (voor wat?). Die verontschuldigende houding van mij aan de ene kant en dat bewegen in onzichtbaarheid aan de andere kant.

Wat is dat? Waarom doe ik dat?

Omdat het strategisch beter werkte om mijn daden voor me te laten spreken. Maar daarbij ben ik voorbijgegaan aan het feit dat vele makers van kleur niet weten dat ik er ben en dat ik dit doe. “Real G move in Silence”.  Ik spreek me liever niet uit op social media of in het openbaar. Door de ontwikkelingen van afgelopen week, de dood van George Floyd en de anti-racismebijeenkomsten merk ik dat je uitspreken belangrijk is en dat ik me op wat voor manier toch monddood heb gemaakt. Dat stopt vandaag.

Ik heb me en zal me actief blijven inzetten voor een inclusievere podiumsector in Nederland. Ik draag mijn steen bij door eerlijk te blijven, mijn intuïtie te volgen en mijn stem te gebruiken. Niet alleen in de achterhoede maar nu ook in de voorhoede.

Onderzoek en experiment voor makers van kleur stond voor de protestuitbraken al bovenaan de hervormingsagenda van de artistieke afdeling van Het Huis. De vormgeving van een nieuw programma en het opbouwen van een community van theatermakers ook. Ik wil graag dat jullie dit weten.

Was getekend,

Milone Reigman

 

 

Reactie Cobie de Vos, directeur:

We leven in een ongelijkwaardige samenleving, iets dat door de dood van George Floyd weer wordt bevestigd. Dit onrecht beperkt zich niet tot de VS: institutioneel racisme is ook in Nederland een groot probleem. Dat geeft ons als individuele organisaties een grote verantwoordelijkheid om de eigen werking aan een grondige en permanente zelfevaluatie te onderwerpen.

Een van de belangrijkste stappen is: talenten met een diverse achtergrond op cruciale posities te benoemen. Wij zien in Het Huis wat dit met het gesprek doet, het bewustzijn van de pijn van een groep mensen die wij onvoldoende ruimte geven in onze organisaties. Het dwingt ons tot stilstaan, luisteren en tot het voeren van een urgent gesprek en verdere verandering en beweging om dit gesprek te kunnen blijven voeren.

De Raad voor Cultuur constateert dit ook. In haar advies over de BIS schrijft zij: ‘ [Op het vlak van de Code Diversiteit en Inclusie valt het de Raad op] dat er vaak meer inspanningen worden verricht op het vlak van programma en publiek dan op het gebied van personeel en partners, en dat de meeste instellingen langs een beperkt aantal dimensies werken aan diversiteit.’

Wil de cultuursector mee dan moeten wij diverser worden, cruciale posities vrijspelen en deuren openzetten voor nieuwe manieren van werken, denken en doen. Kwetsbaar worden. Een essentiele opdracht voor de komende jaren, ook als corona dit moeilijk maakt. Niet weer een excuus!

Inclusiviteit vraagt om een actieve houding van iedereen in de maatschappij. Ook Het Huis Utrecht staat pas aan het begin van die transitie en heeft nog een lange weg te gaan. Op deze verantwoordelijkheid en daarbij behorende acties worden we graag aangesproken.

Ik draag mijn steen bij door eerlijk te blijven, mijn intuïtie te volgen en mijn stem te gebruiken. Niet alleen in de achterhoede maar nu ook in de voorhoede.

Milone Reigman
Nieuws uit het huis

Cobie de Vos stopt als directeur-bestuurder van Het Huis Utrecht

21.10.2021
steunpakket

Steun voor jonge makers in de culturele sector

07.10.2021
Artistiek onderzoek

Kick off residenties najaar

27.09.2021
podcast

Podcast: drie jaar Anne Faber Stipendium

16.09.2021
Open call

Makerskapitaal zoekt talentvolle makers

07.09.2021

Saskia Groot ontvangt Anne Faber Stipendium 2021

03.09.2021
Live podcastopname

Podcast: drie jaar Anne Faber Stipendium

26.08.2021
Het vierde Anne Faber Stipendium

Uitreiking Anne Faber Stipendium en BNG Bank Theaterprijs

26.08.2021
Studenten korting

Vanaf het nieuwe seizoen ook geldig bij ons: de HKU en de UU Theaterpas

21.07.2021
Summertime

Zomer pauze & bereikbaarheid

16.07.2021
Festival @Het Huis

Tweetakt Festival 2021 NL / ENG

02.07.2021
Gezocht: testpubliek

Doe mee: try-outs iRemember | playField.

16.06.2021
Luister nu #1 van onze nieuwe podcast

(R)Evolution of Skills podcast

14.06.2021
Wij verheugen ons op jullie

De deuren van Het Huis gaan 7 juni weer open!

04.06.2021
Your space this summer?

Open call: summer residencies / zomer residenties

02.06.2021
Verandering team

Guido Besselink vertrekt bij Het Huis Utrecht

28.05.2021
SPRING Festival 2021 | SPRING @HOME

SPRING 2021 GAAT DOOR!

14.05.2021
Uitreiking

Uitreiking derde Makerskapitaal

14.05.2021
Ontmoet

Ontmoet Bas de Koning, ons nieuwe algemeen lid van de Raad van Toezicht - portefeuille Marketing & Communicatie

30.04.2021
Interview reeks

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #3

19.04.2021
Achter de voordeur

GEBRUIK MAKEN VAN KANSEN EN MOGELIJKHEDEN

16.03.2021
Stemlokaal

Deuren (even) open

15.03.2021
Blogpost

Taking the time to digest

04.03.2021
Blogpost

WHAT'S THE PLACE OF 'CARE' IN OUR SOCIETY?

24.02.2021
Aankondiging

Application subsidie Nieuwe Makers with Alaa Minawi

22.02.2021
interview

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #2

02.02.2021
Award

Xenia Perek en Robin Nimanong winnen ‘Next Best Fringe Award’

21.01.2021
Achtergrond artikel

Niet ‘terug naar het oude’ maar ‘op naar het nieuwe’

20.01.2021
Open call

Aanmelding Anne Faber Stipendium 2021 gestart

15.01.2021
Interview

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #1

04.01.2021
Aankondiging

Aanvraagprocedure Anne Faber Stipendium 2021 opent binnenkort

03.01.2021
nieuws

Geen programma tot en met 21 april

14.12.2020
Aankondiging

Marijn Lems neemt afscheid van Het Huis Utrecht

01.12.2020
Samenwerking

Samenwerking Theater Kikker en Het Huis Utrecht

15.10.2020
interview

Utrechtse Zaken in gesprek met directeuren van Ekko en Het Huis

08.10.2020
statement

Het subsidiesysteem in de podiumkunsten: gangmaker of spelbreker?

16.09.2020
Uitreiking

Felix Welsink ontvangt het derde Anne Faber Stipendium

04.09.2020
Recap

Recap Its On Tour

03.09.2020
Statement

Evolution of Skill

03.09.2020
Uitreiking

Het Makersfonds reikt Coronaproof-regeling uit

21.07.2020
interview

Dadendrang is belangrijk

01.07.2020
interview

In de overlevingsstand

30.06.2020
reactie

Reactie op institutioneel racisme

08.06.2020
podcast

Podcast Waar We Zijn

04.06.2020
open call

Open Call Coronaproof

28.05.2020
interview

Kunstenaars zijn het gewend om in onzekerheid te leven

26.05.2020
Uitreiking

Uitreiking tweede Makerskapitaal

24.03.2020
première

Voorstellingen Happy Together

13.02.2020
Subsidie Nieuwe Makers

Nieuwe Makers regeling voor playField.

13.12.2019
Uitreiking

Uitreiking eerste Next Best Fringe Award

10.12.2019
Uitreiking

Uitreiking eerste Makerskapitaal

19.11.2019
Uitreiking

Linda Kokke ontvangt Anne Faber Stipendium 2019

06.09.2019