Linda Kokke tijdens de uitreiking Anne Faber Stipendium, 2020
16.09.2020
statement Linda Kokke Nederlands Theater Festival

Het subsidiesysteem in de podiumkunsten: gangmaker of spelbreker?

(Wat) kunnen we leren van de beeldende-kunst sector? Op 4 september 2020 maakt Linda Kokke, ontvanger van het Anne Faber Stipendium 2019, een krachtig statement tijdens het Nederlands Theater Festival, getiteld: Het Subsidiesysteem in de podiumkunsten: gangmaker of spelbreker? 

Tijdens de aanvraag- en deadlinegekte eerder dit jaar sprak ik een theatermaker uit het oosten van het land. We hadden het over geld – want ik heb het vaak over geld met theatermakers. Ze zei: ‘in mijn beginjaren werd ik bij het schrijven van subsidieaanvragen zó recalcitrant – en bóós ook. Want hoe kan ik nú al zeggen wat ik over meer dan een jaar ga doen? Soms heb ik het idee dat we met z’n allen een heel stom spel spelen, een spel dat vaak ten koste gaat van de kern: theater maken. Waarom?’ 

Nu sta ik hier als beginnend zakelijk leider, en is mijn houding tegenover dat ‘spel’ iets minder… bitter wellicht. Jong en naïef, misschien, maar ik wil vooral zien waar het nog wél werkt, dat subsidiesysteem: hoe het voorwaardenscheppend kan werken, of hoe het bouwen van je meerjaren- of projectplannen ook een eerste artistieke denkoefening kan zijn om je plannen goed in de steigers te zetten. 

 

HET SPEL

Maar goed, ik snap ze ook: de recalcitrante makers, de vermoeide makers, de geëmotioneerde makers. Begin dit jaar zijn er door het hele land bakken met bloed, zweet en tranen vergoten om plannen te schrijven die uiteindelijk positief beoordeeld werden door commissies en raden – en tóch géén geld kregen. Hoeveel onbetaalde arbeid zit er achter die plannen, vooral bij kleinere organisaties die voor het eerst schieten op de meerjarige financiering na jaren bouwen met projectsubsidies? Waar had je die tijd ook aan kunnen besteden, vraag ik me dan af? Het is tijd die je niet meer kunt stoppen in het onderzoeken van andere financieringsbronnen of verdienmodellen, bijvoorbeeld. Hoeveel levert het meespelen van dit spel ons nu werkelijk op?

DE SPELREGELS

De mogelijkheid tot verandering zit volgens mij in het begrijpelijke, maar toch grotendeels onnodige blindstaren op weinig inspirerende productie-eisen als output, publieksbereik en speellijsten. Keiharde plannen dus, waaruit je het liefst alle mogelijkheden die misschien tot mislukking zouden kunnen leiden, hebt verbannen. Vooral in de eenmalige projectsubsidies zit echter weinig tot geen financiële speelruimte voor al dat plan-, denk- en ontwikkelwerk, werk dat bij voorbaat nodig is om een kwalitatief en vertrouwenwekkend plan uit de grond te stampen. Vooral de jongere, freelance makers én hun mogelijkmakers raken steeds vaker verstrikt in die ratrace. Jonge zakelijk leiders vallen om en verlaten de sector omdat hun gulle investeringen tijd en aandacht zich lang niet altijd terugbetalen en hun tol eisen.

De grootste gift van het Anne Faber Stipendium, de toelage voor mijn ontwikkeling als zakelijk leider die ik vorig jaar in ontvangst mocht nemen, was uiteindelijk dan ook dat ik mezelf vrij kon spelen en tijd kon investeren in ‘mijn makers’ en me kon wijden aan de professionalisering van onze organisatie. Dat heeft mijn kennis en kunde uiteindelijk ook ontwikkeld: kunnen leren omdat je tijd kunt investeren en het gewoon te gaan doen – met de juiste mentoren, vakgenoten en coaches binnen handbereik. Binnen de kleine projectsubsidies en door de afwezigheid van meer initiatieven zoals het stipendium ben ik als zakelijk leider toch ook vaak de sluitpost op de begroting, is er geen ruimte voor onze ontwikkeling en is het moeilijk opboksen tegen de plannen van gezelschappen die zijn geschreven binnen tijd die al betaald is door de voorgaande Kunstenplanperiode.

DE SPEELRUIMTE

Op de wat sentimentelere dagen kijk ik nog wel eens met een schuine en ietwat jaloerse blik naar de discipline waar ik ooit begonnen ben, toen zelf nog een jonge maker: de beeldende-kunstsector. En natuurlijk, het gras is elders altijd groener. Ik weet dat ook dat deel van de kunstsector zijn eigen problemen met onderbetaling heeft. Maar als ik de uitgangspunten van de regelingen van een Mondriaanfonds bekijk, klinkt dat qua gedachtegoed toch als een rijk der mogelijkheden, in tegenstelling tot de ‘productiesubsidie’ van Fonds Podiumkunsten. Bij ons beeldende kunstzusje lees ik over ‘werkbijdrage voor jong talent’ en ‘werkbijdrage voor bewezen talent’. Er is oog voor oeuvre-ontwikkeling, en niet onbelangrijk: er zijn aparte regelingen voor de talentontwikkeling van bemiddelaars, zoals curatoren, kunstcritici, theoretici, onderzoekers. Een equivalent van die regeling voor programmeurs, zakelijk leiders en andere mogelijkmakers (noem ze bemiddelaars) in de podiumkunsten ben ik helaas nog niet tegengekomen.

Of werp een blik op het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, waar ik een zogenaamde startsubsidie aan kan vragen en pas later, wanneer we zowel inhoudelijk als zakelijk de boel flink hebben kunnen doorontwikkelen, een groter bedrag: de uitvoeringssubsidie. Nu pleit ik niet voor versnippering van subsidieregelingen, maar wél voor meer zichtbaar begrip en respect voor ons creatie- en ontwikkelproces. Ook het Prins Bernhard Cultuurfonds deed eerder dit jaar een voorzichtige maar sympathieke poging met de Horizon-regeling. Een overzichtelijk aanvraagproces voor een klein bedrag, met als doel makers ruimte, tijd en geld te bieden om een artistiek experiment uit te werken. Een toonmoment mocht natuurlijk, maar was geen voorwaarde voor toekenning. Dat gaat de goede kant op, dacht ik.

DE SPELBREKER

Maar deze regelingen en een initiatief als het Anne Faber Stipendium zijn, zeker binnen de podiumkunsten, druppels op een gloeiende plaat. Ik meen dan ook dat voor de ontwikkeling van jonge makers en vooral ook de mogelijkmakers die zij aan zich willen binden, een radicale ommezwaai in de (project)subsidieregelingen noodzakelijk is. Let op: dit is geen pleidooi voor méér ‘geld geld geld’. Wel strijd ik voor een herziening van de huidige structuur (met name productie- en projectsubsidies) én het besef dat die niet bijdraagt aan de ontwikkeling en opbouw van duurzame artistieke praktijken.

Wanneer je binnen die structuur meer tijd en geld vrijmaakt voor denk- en ontwikkelruimte van artistiek én zakelijk onderzoek of conceptontwikkeling, kunnen bijvoorbeeld de zakelijk leiders in die fase al veel intensiever (en betaald) meedenken en meewerken. Daarmee voed je geenszins experimentele ‘zolderkamerkunst’ die nooit het daglicht zal zien. Integendeel, je creëert volgens mij een gezonde voedingsbodem en arbeidsomstandigheden die tot realistische, uitvoerbare (productie)plannen en een professionelere bedrijfsvoering zullen leiden. En vertrouw erop: door die investering in deze ontwikkeling zullen ze uiteindelijk ook het juiste publiek op de juiste plek weten te raken – en wellicht nog op een creatieve manier wat extra eigen inkomsten binnenharken. Ze kunnen langere samenwerkingen aangaan met jonge zakelijk leiders die op hun beurt kunnen meegroeien, en zo gaat hun investering niet te vaak voor de al te onzekere beloning uit. In het beste geval waarborg je zo dus ook meteen een stukje zakelijke (talent)ontwikkeling.

Nieuws uit het huis

Het Huis is gesloten

05.12.2024

Afscheid van Het Huis Utrecht doet pijn

03.10.2024

Het Huis Utrecht gaat dicht met een grote klap

26.08.2024

Update subsidie Het Huis Utrecht

04.07.2024

Testimonials van makers en partners

18.06.2024

Oproep: houd Het Huis Utrecht in stand!

07.06.2024
residenties

Makerscommunity: start nieuwe residentie periode

14.04.2024
Podcastrelease

(R) EVOLUTION OF SKILLS EPISODE 5, (RE) EDUCATION

04.04.2024
Terugblik

Terugblik Creatie/Connectie met Sarah Kaushik

28.02.2024
Openingstijden Café

Een nieuwe menukaart én nieuwe openingstijden

01.02.2024
Beeldverslag

CLUB HUIS XL IN BEELD

31.01.2024
award

Winnaars Next Best Fringe Award bekend

22.12.2023
clubnacht

Nieuwe samenwerkingen binnen Utrecht

14.12.2023
openingstijden

wintersluiting het huis

13.12.2023
podcast

Podcastrelease: Het Huis Gesprek #8 met Manju Sharma

06.12.2023

Terugblik: Creatie / Connectie

27.10.2023

Terugblik: Burendag

27.09.2023

Het Huis Utrecht bestaat 10 jaar!

23.09.2023

Line-up Club Huis #WITCHESWANTED

04.09.2023

We zijn weer open!

21.08.2023

Zomersluiting t/m 20 augustus

31.07.2023
nieuws

Het Anne Faber Stipendium gaat zelfstandig verder

05.07.2023
Jaarverslag 2022

Een bewogen jaar en een jaar vol beweging

15.06.2023
Programma

Deze drie kunstenaars spreek je tijdens En nu...de Praktijk

12.06.2023
Keti Koti

Keti Koti bij Het Huis, Free Heri Heri For All!

08.06.2023
Release

Release podcast aflevering #7 Het Huis Gesprek met...

24.05.2023
Benoeming voorzitter

JETTA SPAANENBURG NIEUWE VOORZITTER RAAD VAN TOEZICHT

02.05.2023
Café - showcase

Kunst kijken

24.04.2023
Onderzoeks residenties

COMMUNITY VAN MAKERS IN ONDERZOEK

03.04.2023
Beeldverslag

Bekijk nu de beelden van Club Huis #3

27.03.2023
Timetable

Timetable release Club Huis #3

20.03.2023
stembureau

Stembureau Verkiezingen Provenciale Staten en waterschappen

13.03.2023
Beeldverslag

Terugblik creatief proces en onderzoek

28.02.2023
Release

Nu te beluisteren: podcast (R)Evolution of skills #4 (re)learning

16.02.2023
open call

Start aanmelding Anne Faber Stipendium 2023

07.02.2023
Podcast

Beeldverslag podcast opname (R)evolution of Skills

31.01.2023
residenties

zes nieuwe makers in Huis

24.01.2023
vacature

Vacature ERVAREN COÖRDINATOR GEBOUWBEHEER

23.01.2023
Podcast

Live podcast opname

03.01.2023
Podcast release

Een veilig bad en een onzichtbare steen

20.12.2022
openingstijden

Wintersluiting

19.12.2022
beeldverslag

Zien: Club Huis november

29.11.2022
onderzoek & experiment

Start open studio's

28.11.2022
Next Best Fringe Award

Jezelf nomineren voor een award?

24.11.2022
Afronding

De Utrechtse Lichting, it’s a wrap!

03.11.2022
Open call

open call open studio's voor makers

31.10.2022
residentieperiode

Nieuwe onderzoeksperiode van start met café-expo

03.10.2022
beeldverslag

Club Huis in beeld

23.09.2022
Uitreiking

Robin Nimanong ontvanger vijfde Anne Faber Stipendium

02.09.2022
Uitreiking

Een ode aan de zakelijk leider/creative producer en onweerstaanbaar maaktalent

23.08.2022
Interview

“EEN GUILTY PLEASURE, ZONDER DE GUILT.”

16.08.2022
Podcast

Nieuwe aflevering van podcast (R)Evolution of skills online

07.07.2022
Open call

Open call: Zomer residentie

01.06.2022
Toolbox

Toolbox voor jonge podiumkunstenaars

21.04.2022
kick-off

Kick-off nieuwe residentie periode

11.04.2022
huisbewoners

Onze nieuwe huisbewoners

04.04.2022
podcast

Podcast Het Huis Gesprek - Erik van de Wijdeven

22.03.2022
Podcast

Podcast Het Huis Gesprek - MOHA

15.03.2022
Gemeenteraadsverkiezingen

Kom je bij ons stemmen?

15.03.2022
#🧡rtforUkraine

#🧡rtforUkraine

03.03.2022
de Utrechtse Lichting

In coronatijd afgestudeerde theatermakers presenteren zich

01.03.2022
nieuwe directeur-bestuurder

Rebecca Sigmond is de nieuwe directeur-bestuurder van Het Huis Utrecht

17.02.2022
Steunpakket Talentvolle makers

Dit zijn de dertien makers die we ondersteunen met een productie subsidie

15.02.2022
opleiding

Een unieke opleiding voor zakelijk leiders in de podiumkunsten is van start: De Maarten Maartens Leergang

10.02.2022
onderzoek

Nieuwe residentiemaand

01.02.2022
demonstratie

Kapsalon Theater

18.01.2022
Open call

AANMELDING ANNE FABER STIPENDIUM 2022 GESTART

17.01.2022
Samenwerking

Het Huis Utrecht en Theater Kikker slaan de handen ineen om jong theatertalent meer ruimte te geven in Utrecht

11.01.2022
Aankondiging

AANVRAAGPROCEDURE ANNE FABER STIPENDIUM 2022 START BINNENKORT

04.01.2022
2021→ 2022

Fijne feestdagen

23.12.2021
Update

Vervolg Steunpakket theater- en dansmakers

23.12.2021
Update

Update coronamaatregelen

18.12.2021
bereikbaarheid

Winter pauze & bereikbaarheid

16.12.2021
onderzoek

Winter residenten

01.12.2021
Award

DAPHNE AGTEN & LAETITIA BICA EN DANSTHEATER ROAD WINNEN ‘NEXT BEST FRINGE AWARD’ 2021

25.11.2021
Vacature

We zoeken een directeur bestuurder die leidinggeeft aan het realiseren van onze missie!

25.11.2021
Open call

Open call winter residentie

04.11.2021
Aankondiging

Cobie de Vos stopt als directeur-bestuurder van Het Huis Utrecht

21.10.2021
steunpakket

Steun voor jonge makers in de culturele sector

07.10.2021
ontmoet

Maak kennis met Ilgin Abeln, nieuw lid van de Raad Van Toezicht

04.10.2021
Artistiek onderzoek

Kick off residenties najaar

27.09.2021
podcast

Podcast: drie jaar Anne Faber Stipendium

16.09.2021
Open call

Makerskapitaal zoekt talentvolle makers

07.09.2021
Uitreiking

Saskia Groot ontvangt Anne Faber Stipendium 2021

03.09.2021
Live podcastopname

Podcast: drie jaar Anne Faber Stipendium

26.08.2021
Het vierde Anne Faber Stipendium

Uitreiking Anne Faber Stipendium en BNG Bank Theaterprijs

26.08.2021
Studenten korting

Vanaf het nieuwe seizoen ook geldig bij ons: de HKU en de UU Theaterpas

21.07.2021
Summertime

Zomer pauze & bereikbaarheid

16.07.2021
Festival @Het Huis

Tweetakt Festival 2021 NL / ENG

02.07.2021
Gezocht: testpubliek

Doe mee: try-outs iRemember | playField.

16.06.2021
Luister nu #1 van onze nieuwe podcast

(R)Evolution of Skills podcast

14.06.2021
Wij verheugen ons op jullie

De deuren van Het Huis gaan 7 juni weer open!

04.06.2021
Your space this summer?

Open call: summer residencies / zomer residenties

02.06.2021
Verandering team

Guido Besselink vertrekt bij Het Huis Utrecht

28.05.2021
SPRING Festival 2021 | SPRING @HOME

SPRING 2021 GAAT DOOR!

14.05.2021
Uitreiking

Uitreiking derde Makerskapitaal

14.05.2021
Ontmoet

Ontmoet Bas de Koning, ons nieuwe algemeen lid van de Raad van Toezicht - portefeuille Marketing & Communicatie

30.04.2021
Interview reeks

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #3

19.04.2021
Achter de voordeur

GEBRUIK MAKEN VAN KANSEN EN MOGELIJKHEDEN

16.03.2021
Stemlokaal

Deuren (even) open

15.03.2021
Blogpost

Taking the time to digest

04.03.2021
Blogpost

WHAT'S THE PLACE OF 'CARE' IN OUR SOCIETY?

24.02.2021
Aankondiging

Application subsidie Nieuwe Makers with Alaa Minawi

22.02.2021
interview

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #2

02.02.2021
Award

Xenia Perek en Robin Nimanong winnen ‘Next Best Fringe Award’

21.01.2021
Achtergrond artikel

Niet ‘terug naar het oude’ maar ‘op naar het nieuwe’

20.01.2021
Open call

Aanmelding Anne Faber Stipendium 2021 gestart

15.01.2021
Interview

Reeks: Het nieuwe theaterbedrijf #1

04.01.2021
Aankondiging

Aanvraagprocedure Anne Faber Stipendium 2021 opent binnenkort

03.01.2021
nieuws

Geen programma tot en met 21 april

14.12.2020
Aankondiging

Marijn Lems neemt afscheid van Het Huis Utrecht

01.12.2020
Samenwerking

Samenwerking Theater Kikker en Het Huis Utrecht

15.10.2020
interview

Utrechtse Zaken in gesprek met directeuren van Ekko en Het Huis

08.10.2020
statement

Het subsidiesysteem in de podiumkunsten: gangmaker of spelbreker?

16.09.2020
Uitreiking

Felix Welsink ontvangt het derde Anne Faber Stipendium

04.09.2020
Recap

Recap Its On Tour

03.09.2020
Statement

Evolution of Skill

03.09.2020
Uitreiking

Het Makersfonds reikt Coronaproof-regeling uit

21.07.2020
interview

Dadendrang is belangrijk

01.07.2020
interview

In de overlevingsstand

30.06.2020
reactie

Reactie op institutioneel racisme

08.06.2020
podcast

Podcast Waar We Zijn

04.06.2020
open call

Open Call Coronaproof

28.05.2020
interview

Kunstenaars zijn het gewend om in onzekerheid te leven

26.05.2020
Uitreiking

Uitreiking tweede Makerskapitaal

24.03.2020
première

Voorstellingen Happy Together

13.02.2020
Subsidie Nieuwe Makers

Nieuwe Makers regeling voor playField.

13.12.2019
Uitreiking

Uitreiking eerste Next Best Fringe Award

10.12.2019
Uitreiking

Uitreiking eerste Makerskapitaal

19.11.2019
Uitreiking

Linda Kokke ontvangt Anne Faber Stipendium 2019

06.09.2019