Het Huis Utrecht

Het Huis Utrecht, huis voor makers

Het Huis Utrecht begeleidt en stimuleert theatermakers in hun ontwikkeling, zowel in artistiek onderzoek als op zakelijk gebied. Het Huis Utrecht verbindt theatermakers met publiek, kunstprofessionals en collega theatermakers en -instellingen.

Wij vinden de rol van kunstenaars van onschatbare waarde voor de maatschappij en geloven dat kunst ons een andere kijk op de werkelijkheid biedt.

“Het Huis is een makershuis waarin de ontwikkeling van de podiumkunstenaar centraal staat: in vraag, in onderzoek, in ontwikkeling en in presentatie. Het Huis vertrekt vanuit de maker en ontwikkelt vanuit daar haar inhoudelijke programma: de vorm van en begeleiding binnen de residenties, de ontmoeting tussen makers onderling, tussen makers en professionals en tussen makers en publiek. Ons open huis met café is essentieel om bovenstaande te kunnen faciliteren. De verhuur van ons pand is vanuit ondernemerschap onlosmakelijk verbonden aan de ontwikkeling van makers en programma. De makers verbonden aan onze organisatie werken (meestal) buiten de traditionele context van de theaterzaal: buiten de zaal zoeken zij vormen waarin zij het publiek actief meenemen, vanuit een ander perspectief laten kijken en deelgenoot maken van hun werk. Dit werk trekt naast professioneel publiek (studenten en collega-instellingen) een nieuwsgierig publiek dat een voorstelling opzoekt buiten de kaders van traditioneel theater.” — Het Huis Utrecht

Het Huis Utrecht komt voort uit Huis a/d Werf en bestaat sinds 1 januari 2013 in haar huidige vorm. Het Huis Utrecht is lid van de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK). 

 

Organisatie

Stichting Het Huis is een unieke organisatie! In ons prachtige pand komen talentontwikkeling, residenties, programmering en ondernemerschap samen.

Het Huis Utrecht werkt volgens de Governance Cultural Code, een instrument voor goed bestuur en toezicht in de cultuursector.

Medewerkers

Raad van Toezicht
Jetta Spaanenburg - voorzitter
Jelle Kok - financiën en juridisch
Ahnne Coolen - onroerend goed en facilitair
Bas de Koning - marketing en communicatie
Ilgin Abeln - artistieke ontwikkeling

Directie
Rebecca Sigmond, directeur-bestuurder

Zakelijk
Remy Klerkx, zakelijk coördinator 
Timothy Akinbile, assistent zakelijk bureau
Manja Hoedeman, financiële administratie

Artistiek
Milone Reigman, coördinator werkplaats
Elowise Vandenbroecke, coördinator programma 
Vera Bonder, programmamaker 

Marketing & communicatie
Iris Loos, interim coördinator marketing & communicatie
Mees Groenendijk, content creator

Verhuur & horeca
Christel Verveda, coördinator verhuur & horeca 
Sephira de Groot, floormanager 

Productie
Cecilia Berghäll, productieleider 

Techniek en gebouwbeheer
Arthur Duijzers - Coördinator techniek en gebouwbeheer
We werken met een pool van technische freelancers: Alfred van der Meulen, Allard Vonk, Ate Jan van Kampen, Colin Kassies, Eva Donker, Jan Aike, Jesse van Rooij, Marco Steenks, Michiel Heuveling, Rachid Challaoui, Rene van Hove, Niels Ermstrang, Simon Kelaita, Wout Jansen

Gebouw
Hetty Janszen

Barteam
Anika Wertwijn, Anne-Lotte Chavernac, Daryl Valks, Ezgi Bendesh, Gwen Valois, Kasper van Keulen, Marieke van Schaik, Max Nobel, Phine Hazelbag, Sebastiaan Hildesheim,Yvette Liebreks, Chrissi Thau

Zie hier de nevenfuncties van onze Raad van Toezicht en directeur/bestuurder.

Beleidsplan 2021-2024

De commissie roemt onze organisatie "als aanjager van talentvolle makers en nieuwe ontwikkelingen met een helder profiel van de beoogde makers (…)."

Lees ons beleidsplan hier