Dicht Op De Huid Espen Hjort | Foto: Anna van Kooij
1 mei 2018 t/m 1 mei 2020

Espen Hjort

Espen Hjort, in 2016 afgestudeerd aan de Regieopleiding aan de AHK, was twee jaar lang een van onze vaste Huismakers, met wie we een Subsidie Nieuwe Makers-traject doorliepen. Zijn grote interesse in fysiek theater, gecombineerd met een even grote fascinatie voor taal en communicatie, maakt hem tot een van de meest interessante theatermakers van het moment. De manier waarop Hjort tussen fysiek theater en teksttoneel laveert leidt tot voorstellingen die de kijker op verschillende begripsniveaus aanspreken, en zijn sterke engagement heeft een oeuvre opgeleverd dat met een been in de actualiteit staat en met het andere been in de toekomst.

'Ik ervaar Het Huis Utrecht als open-minded, nieuwsgierig en ambitieus. Dat maakt het tot een hele inspirerende omgeving.'

- Espen Hjort
Projecten binnen Het Huis

HAPPY TOGETHER

Co-productie, premièredatum 5 maart 2020

In Happy Together staat de familie Borgman: vader, moeder, dochter en zoon samen op het toneel. Ze spelen een familie op zoek naar wie zij met elkaar kunnen zijn. Momenten van ontmoeting en afscheid wisselen elkaar af in deze humoristische en fysieke voorstelling over de acrobatiek van het samenleven. Wie draagt wie? Kunnen ze veranderen zonder elkaar los te laten? Van generatie op generatie is dit een verhaal dat telkens opnieuw verteld wordt. Verbondenheid is een onontkoombaar gegeven – toen, nu en in de toekomst.

'Het Huis is een plek waar passie voor de kunst en de kunstenaar op een vanzelfsprekende manier gepaard gaat met belangstelling voor maatschappelijke vraagstukken en grote zakelijke kennis.'

- Espen Hjort
DICHT OP DE HUID #1: (NIEUW) RADICAAL FEMINISME

Programma, 16 oktober 2019

In de programmaserie Dicht Op de Huid tonen makers hun nieuwste creaties en nodigen ze gasten uit om dieper op de thema’s in hun werk in te gaan. Theatermaker, regisseur en huismaker Espen Hjort trapt de eerste editie af met zijn performance SCUM/TUIG, die deels geïnspireerd is op het beroemde SCUM-manifest van kunstenaar en activist Valerie Solanas. Daarnaast nodigde Hjort Mees Borgman, Felix Schellekens en Isadora Tomasi uit met hun performance Making spells en was er een gesprek met auteur en journalist Persis Bekkering over de nalatenschap van Solanas.

WILDE TOESCHOUWERS

Residentie: 30 september t/m 6 oktober 2019

Hoe maak je theater voor een niet-menselijk publiek?

In zijn onderzoek Wilde toeschouwers voert hij die fascinatie tot het uiterste door in een poging om theater te maken dat gericht is op een publiek van stenen, bomen en dieren. Hoe laat je de menselijke blik achter je? Welke ‘zintuigen’ moet je beroeren om een steen een artistieke beleving mee te geven. In de poging om posthumanistisch theater te maken onderzocht Hjort verschillende speelstijlen en theatervormen, waarin geluidsfrequenties een belangrijke rol speelden. Het onderzoek bood een fascinerend perspectief op hoe we ‘normaal’ over theater nadenken: door alle conventies ten opzichte van een menselijk publiek te laten varen kom je pas echt bij nieuwe theatrale vormen terecht.

MY HEART INTO MY MOUTH

Co-productie, premièredatum 20 september 2018

In dit stotterende theaterduet ontmoeten we twee mannen die samen iets traumatisch meegemaakt hebben. Wat ze voelen en wat ze nodig hebben kunnen ze nauwelijks in woorden vangen. My Heart Into My Mouth is een hortend, haperend, krijsend, neuriënd en hijgend duet over de momenten waarop het je niet lukt om je hart op je tong te krijgen. Wat kan je uitspreken zonder het te zeggen?

In een tijd waarin identiteit en gender veelbesproken thema’s zijn, richt regisseur Espen Hjort zich met My Heart Into My Mouth op de vraag ‘wat betekent het om man te zijn?’ Hoe is mannelijkheid verbonden met kwetsbaarheid en kracht? Hoe vrij zijn mannen om een eigen invulling te geven aan hun man-zijn?

GOAT SONG

Co-productie, premièredatum 8 mei 2017

Goat Song is een speelse en poëtische jamsessie op expeditie naar de wildernis in ons onszelf. Wat als je niet langer een mens wil zijn, maar iets anders? Bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, een geit. Wat betekent dat? Kan een mens iets anders worden, transformeren? Wat zou je daar voor moeten doen? In de muzikale solovoorstelling Goat Song speelt Mees Borgman (ITs Acteursprijs 2015) een vrouw die zichzelf wil vinden door uit zichzelf te verdwijnen. Voor dit project vertrekt Hjort vanuit zijn jeugdervaringen met het overweldigende Noorse landschap en vakanties vol wandelingen in de bergen. Zijn fascinatie voor de connectie tussen verbeelding en beweging, mens en landschap koppelt hij aan transformatie als een van de basisprincipes van het theater, zowel voor performer als publiek.

Meer weten over Espen Hjort?

Lees alles over het werk van Espen, speeldata en het laatste nieuws op zijn website. 

Bezoek website

In de overlevingsstand

Net als voor alle andere theatermakers heeft de coronacrisis ingrijpende gevolgen gehad voor Espen Hjort. Hoe is hij omgegaan met het feit dat alles plotseling stillag? En hoe past hij zijn praktijk aan de anderhalvemetersamenleving aan?

Lees hier het complete interview