STATEMENTPROGRAMMA - Raad van de Toekomst

STATEMENTPROGRAMMA - Raad van de Toekomst

Het Huis is nu nog de toonaangevende pionier binnen de podiumkunsten. Ruimte voor onderzoek en ontwikkeling is essentieel. Ter afsluiting van het statementprogramma lanceert Het Huis daarom het initiatief 'Raad van de Toekomst'. Dit programma voor professionals richt zich op het belang van talentontwikkeling en creatief onderzoek, zowel in Utrecht als in de rest van Nederland. In een interactief format wordt de kennis gedeeld die in elf jaar is opgedaan op het gebied van artistiek onderzoek en ontwikkeling, met een blik op de toekomst.

>> Host: Yahmani Blackman (o.a. AHK) 
>> Panelleden: Tim Schouten (o.a. jeugdtheatergezelschap Dear T), Vincent Wijlhuizen (o.a. What You See Festival), Carmen Lamptey (o.a. HKU)
>> Artistieke deelsessies met: Jiaxin Chen, Robin Nimanong, Steff Geelen

------

>> Host: 
Yahmani Blackman (zij/haar) werd op 2 oktober 1989 geboren in Amsterdam. Als jong meisje speelde ze de hoofdrol in verschillende verhalen die zich in haar hoofd afspeelden. In de wereld om haar heen bleef ze vooral dat stille meisje in de hoek van de kamer. Op negenjarige leeftijd kwam ze in een theaterklas terecht en vond ze een kinderboek genaamd Gekken leven langer. Daarmee was het hek van de dam. Yahmani rolde van de ene theaterproductie in de andere. Jeugdtheaterschool Zuidoost, ITA jr. en onder andere de Engelenbak passeren de revu. Later begon ze steeds meer zelfgeschreven stukken te performen en presenteerde ze op verschillende festivals (Afrovibes, BlackMagicWoman, Bijlmer Boekt, GoGoGo Festival). In 2018 studeerde ze af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten, waar ze haar ongetemde vertelkracht leerde schuren tegen de kaders van westerse theaterwetenschappen. Yahmani Blackman is vandaag de dag theatermaker, dramaturg, presentatrice en docent. Het creëren van de eigen norm (Gekken Leven Langer) en staan in de kracht van het individuele verhaal om universele verbondenheid te creëren is wat zij ademt. Middels haar humor, ongegeneerde nieuwsgierig -en eerlijkheid lokt ze jong en oud mee in werelden die zich in ons hoofd en daarbuiten leven waar we allemaal soms stil van worden.

>> Panelleden:
Tim Schouten (hij/hem) (1995) is een Utrechtse acteur, presentator en theatermaker. Hij is artistiek leider van het jeugdtheatergezelschap Dear T, waarmee hij voorstellingen maakt om kinderen en volwassenen te ontwapenen. Zijn bekendste (ont)wapenfeit is de voorstelling Het Prinsensprookje (6+), over een prins die verliefd wordt op een andere prins. 

Carmen Lamptey (zij/haar) (1993) is theatermaker, docent en ontwikkelaar van kunsteducatie. Zij studeerde in 2014 af aan de opleiding Docent Theater aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en in 2019 heeft zij de Master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool van de Kunsten afgerond. Op het moment is zij werkzaam als o.a. regisseur bij Poldertheater en de JTSZO, docent en studieleider van de opleiding Docent Theater aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.  Met haar artistieke werk creëert zij een vorm waar rauwe, eerlijke en hedendaagse stemmen van jongeren podium krijgen.

Vincent Wijlhuizen (hij/hem) werkt als artistiek leider, dramaturg en programmeur voor verschillende festivals, theaters, theatergezelschappen en organisaties en kunstenaars. Onder andere als artistiek en algemene directeur van What You See Festival en als gezelschapsdramaturg van Theater Utrecht. Hij is bedreven in het maken van verbindingen tussen kunst, kunstenaar en maatschappij en tussen bedrijfsvoering en artistieke inhoud. Met kunst als middelpunt, gaat hij de dialoog aan en kantelt hij perspectieven, zet hij in op talentontwikkeling en brengt hij ongehoorde verhalen. 

>> Artistieke deelsessies met:
Oud resident Jiaxin Chen (zij/haar) verkent het belang van onderzoek en spelen als kunstenaar. Wat is het belang van ‘het niet weten’ in een creatief proces? Wat gebeurt er als je het maken van een eindproduct loslaat en ruimte maakt voor spontaniteit? Wat zit er nog meer verborgen in het maakproces? Kan je jezelf maker noemen als je niks produceert?

Steff Geelen (hen/hun) (1995) is schrijver van proza, poëzie, non-fictie en theater. Ook maakt hen interdisciplinair werk en performances. Steff gebruikt taal als middel om thema's als macht, mannelijkheid, het lichaam en metamorfose te onderzoeken. In november 2023 verscheen bij Wintertuin Uitgeverij het chapbook 'De splitsingen', een verhalenbundel waarin magische metamorfoses de levens van de personages ontwrichten. Op dit moment werkt Steff aan hun debuutroman ‘Koplopers’ die eind 2026 bij uitgeverij De Bezige Bij zal verschijnen.

Robin Nimanong (hij/zij/die) ontwikkelt hun werk op het gebied van samenleving en queer kunst, met als doel ongehoorde stemmen een podium te geven. Hun werk bestaat uit een combinatie van hun interesse in dans, het lichaam en media. Deze elementen brengen ze samen met vragen over identiteit, zelfzorg en de toekomst, waarbij ze grenzen tussen dans en andere disciplines overstijgen. Robin studeerde in 2017 af met een bachelor in Moderne Theaterdans in Amsterdam. Hun werk wordt sterk gedreven door hun queer identiteit en Thaise achtergrond. Nimanongs dansfilm Aphrodisiac II (NEXT BEST FRINGE AWARD 2020) werd gemaakt door en voor de queer community, met ‘het doorbreken van schaamte’ als een belangrijk thema.

Na Aphrodisiac II waren Bodyscan 223 en Cyborg DNA te zien in theaters, musea en op festivals. Momenteel werkt Robin aan een nieuwe korte dansvoorstelling (30 minuten) genaamd: Project Fools.

Het statementprogramma wordt mede mogelijk gemaakt door het KF Hein Fonds, Fentener van Vlissingen Fonds en Carel Nengerman Fonds.